Creëer overtuigingskracht met de 7 principes van Cialdini

We leven meer dan ooit in een tijd van influencers. Op internet, tv of in papieren media: overal zetten ze hun bekendheid, lifestyle en autoriteit in om merken en hun producten/diensten te promoten. En jou daarmee dus (in)direct te beïnvloeden in je keuzes. Maar beïnvloeding is al zo oud als de weg naar Rome, ook in marketing. Welke technieken wij inzetten voor onze klanten? Onder meer de 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. De komende tijd vertellen we je er alles over!

Active Creations

Niet voor niets wordt Cialdini ‘the Godfather of Persuasion’ genoemd. De inmiddels 76-jarige oud-hoogleraar Psychologie en Marketing deed jarenlang onderzoek naar beïnvloeding en overtuiging. In 1984 bracht hij zijn bevindingen en gedachten samen in het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. De Amerikaan beschreef aanvankelijk 6 beïnvloedingsprincipes, die hij 32 jaar (!) later uitbreidde met een 7e
regel. 'Invloed' werd een bestseller van jewelste en beïnvloedde vele marketeers bij de uitvoering van hun vak. Over invloed gesproken…

Wat zijn de 7 principes van Cialdini?

Maar wat zijn dan die 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini? En wat is hun kracht? We brengen je dit jaar uitgebreid up to speed
, waarbij we iedere techniek thematisch uitdiepen in video's, podcasts, blogs, online mailings en op social media. Dit zijn ze:

- Schaarste
- Wederkerigheid
- Sociale bewijskracht
- Autoriteit
- Sympathie
- Commitment & consistentie
- Eenheid (als laatste toegevoegd)

Hoe worden de 7 principes toegepast?

Waarschijnlijk ben je je er niet altijd van bewust, maar vrijwel dagelijks kom je in aanraking met één of meerdere van deze principes. Websites als Coolblue en Booking.com blinken er in uit. Heb je bij Booking.com wel eens een hotelkamer gezocht? Dan zag je ongetwijfeld meerdere klantreviews en een gemiddeld cijfer van het betreffende hotel prominent in beeld. Als vele mensen ergens enthousiast over zijn, moet het wel goed zijn toch? Sociale bewijskracht!

Active Creations

Daar houdt het niet op. Je hebt een tijdje rondgeneusd op de site en vond uiteindelijk dé perfecte hotelkamer, in de perfecte stad, met het perfecte uitzicht. Maar als je bij ‘beschikbaarheid’ kijkt, bekruipt je opeens een gevoel van onbehagen. Booking.com meldt dat er van dit type kamer nog maar 1 beschikbaar is. Schaarste! En even verderop lees je dat de kamerprijs morgen zo maar hoger zou kunnen zijn. ‘Verzeker jezelf vandaag van een geweldige prijs voor je volgende verblijf’, moedigt Booking.com je aan. Deze kans mag je niet laten schieten, hoor je jezelf denken.

Ethisch twijfelachtig?

Je ziet het, de beïnvloedingsprincipes kom je op veel populaire websites tegen. Vaak onbewust laat je je erdoor overtuigen om een aankoop te doen. Klinkt als vervelende trucjes? Dat ligt er helemaal aan. Natuurlijk, ze stuwen de omzet van bedrijven die deze technieken toepassen. En 'bespelen' jouw onbewuste brein. Maar ze helpen je ook, mits ze waarheidsgetrouw worden toegepast. Als jij bijvoorbeeld een dag later zou zien dat bovengenoemd hotel opeens volgeboekt is of de prijzen veel hoger liggen, vind je dat waarschijnlijk niet fijn. Dan was je liever van tevoren ingelicht, toch?

Houd onze kanalen in de gaten

Genoeg om te bespreken over de 7 principes van Cialdini. En dat gaan we bij Active Creations ook doen! Wat de principes inhouden en hoe we ze kunnen inzetten voor het versterken van jouw merk? Je hoort, leest en ziet het de komende tijd. Houd onze socials en website in de gaten!

Terug naar het overzicht
Klaar om samen jouw
verhaal
te vertellen?

Bel: 038 - 386 93 67
Mail: info@activecreations.nl

De Grote Kranerweerd 8
8064 PE Zwartsluis
Plan je route »

Wij zijn geopend op maandag t/m vrijdag
van 8.30 - 17.00 uur

Vul je mailadres in om op de hoogte te blijven van Active Creations.
Je ontvangt alleen updates als deze echt relevant zijn.

We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om.
Meer hierover in onze privacyverklaring »